Här förklarar vi lite hur recensioner fungerar hos oss.

Varför recensioner?

Runt om i landet finns många teälskare, som precis som du gillar te. När man ska köpa te, kan det vara svårt att bestämma sig, speciellt om man inte har möjlighet att sniffa på bladen i butiken. Då kan det vara praktiskt att få veta vad andra tycker om en tesort.

Som ett litet tack för hjälpen, får du bonuspoäng för varje godkänd recension.

 

Hur ser en bra recension ut?

En bra recension hjälper andra att förstå mer om en tesort (eller annan produkt), utöver de förklaringar som vi kan ge som säljare. I slutändan är en recension bra om den hjälper andra kunder att fatta ett köpbeslut. Här är några saker att tänka på:

  • Försök att motivera varför du ger ett visst betyg, så att andra förstår ditt resonemang.
  • Försök att hålla ett visst mått av objektivitet. En bra utgångspunkt är "Skulle någon som generelllt gillar den här typen av te gilla det här teet?"
  • Tänk på att för en billig penning kan man inte alltid förvänta sig ett fantastiskt te.

Därför kan det vara bättre att skriva "jag gillar fruktiga teer, och det kom verkligen fram i det här teet", istället för bara "det var gott". 

 

Ingen orkar väl hålla på och skriva sådär?

Det behövs inga långa texter, men en liten fingervisning om vad som gjorde att du gav ett visst betyg hjälper andra att förstå dig. Några ord duger, vill du lägga ut texten, så går det också bra.

 

Godkänner ni bara positiva recensioner?

Nejdå, vi släpper igenom alla recensioner som är sakliga och som handlar om produkten. Vi vet också att det är fråga om smak och tycke, och det är ok att tycka olika.

Två typer av recensioner släpper vi inte igenom. Dels recensioner av typen "PostNord tappade bort mitt paket" eller liknande, som inte alls har med produkten att göra. Frakter, service, att man halkar på väg till Posten m.m. hjälper inte andra kunder att välja produkt, eftersom det inte har med produkten att göra.

Ibland dyker det upp recensioner med en eller två stjärnor med text av typen "jag hatar citrus i te, och det här var lika värdelöst som alla andra citronteer". Den typen av recension säger mer om recensenten än om teet, och hjälper inte andra att välja. Tänk dig att du älskar musikal, medan en recensent på premiärföreställningen lämnar en stjärna och skriver att "Alla bara sjunger hela tiden. Precis så fånigt och orealistiskt som alla musikaler. Tacka vet jag film." Ett sådant omdöme handlar inte om föreställningen, utan om recensenten. Det hjälper ju inte dig och andra musikalälskare att veta om du ska köpa biljetter eller inte.

Så här kan man säga: Gillar du inte gröna teer, ska du kanske inte recensera gröna teer, och så vidare.

 

Men jag kanske inte gillade just den här produkten?

Du är förstås välkommen att skriva det, så länge det handlar om produkten och inte dig. Det är förstås ointressant om alla produkter uteslutande är "fantastiskt". En saklig recensent kan framhålla även kvaliteter eller brister utanför sin egen smak. För att ta musikexemplet ovan: "Jag är inte speciellt förtjust i musikaler, men sångarna var otroligt skickliga". Eller av typen "handlingen hängde inte ihop" eller "skådespelarna var oengagerade". Det säger ju även något till den som är intresserad av musikal, även om inte recensenten själv skulle vara det. Då hjälper det andra att fatta beslut, och det är ju det som är tanken.